Hyresvillkor och bokningsavgift
Bostäderna som erbjuds till uthyrning ägs antingen av privatpersoner eller företag. Ägarna är för det mesta antingen finländare eller spanjorer. De flesta bostäderna ägs av alldeles ”vanliga” finländska eller spansa privatpersoner, vilket i praktiken betyder att du då bor i någon annans hem. Hyresgästen bör ta hand om bostaden som om den vore egen, dvs. vi respekterar andras egendom. Ägaren, och vi på Solbostäder, strävar till att hålla bostäderna i möjligast gott skick, och ser till att allt fungerar som det skall. Eventuella problem i bostaden åtgärdas så fort som möjligt.
Bokningsavgiften är vanligen 20 % av hyran. Bokningsavgiften skall betalas inom en vecka. När bokningsavgiften är betald så blir bokningen bekräftad. Bokningsavgiften återbetalas ej vi avbokning. Sluthyran betalas senast en vecka före hyrestiden börjar. Om kunden vill avboka sin lägenhet, skall detta meddelas minst 14 dagar innan hyrestiden börjar. När kunden har betalat bokningsavgiften förbinder sig kunden att betala en (1) månads hyra i det fall att lägenheten avbokas mindre än 14 dagar innan hyrestidens början.
Genom att betala hyran godtar hyresgästen ansvaret för eventuella skador i bostaden och dess lösöre, som inte beror på normalt slitage. Hyresvärden har rätt att kräva ersättning för eventuella kostnader på skador som hyresgästen har förorsakat. Bostaden skall lämnas i gott skick samt soporna bortförda.
I samband med bokningen kontrollerar vi hyresgästens identitet med hjälp av pass eller personkort. Dett tryggar säkerheten för såväl hyresgäst, hyresvärd som för hyresförmedlaren. Hyresgästernas uppgifter skall även meddelas till de lokala myndigheterna då hyrestiden är under två månader och en dag. Hyresgästens uppgifter ges inte till någon annan utomstående.
Bostaden står till hyresgästens förfogande under den tid som står på hyresfakturan. Betald hyresfaktura räknas som hyresavtal. Husdjur är inte tillåtna i de flesta lägenheterna.
Hyrestid och utlämning av nycklarna
Bostaden överlåts till hyresgästen efter kl. 16.00 om inte annat har överenskommits. Bostaden överlåts fram till kl. 21.00 utan skild ersättning. Ifall överlåtelsen sker efter kl. 21.00, skall detta överenskommas skilt, och för detta uppbärs en avgift på 60 €. Detta är bra att notera då man exempelvis bokar flygbiljetter.
Bostaden skall lämnas senast kl. 12.00 på avfärdsdagen, om inte annat överenskommits. Bostaden städas efter hyrestiden, men den bör lämnas i gott skick samt sopor, burkar och flaskor bortförda. I huvudsak lämnas städavgiften kontant i bostaden.
Taxi- och flygplatstransport
Vår samarbetspartner ProCab Transfer erbjuder trygg och pålitlig transportservice på Solkusten. ProCab har bra lösningar för såväl individuella som större gruppers transportbehov, allt från flygplatstransporter till skräddarsydda utflykter och beställningskörningar.
Biluthyrning
Trafiken i Spanien är synnerligen livlig, men fungerar bra och smidigt. Med hyrbil är det enkelt att ta sig från ställe till ställe, bara man är alert. Det lönar sig att ha en komplett försäkring utan självrisk på bilen ifall olyckan skulle vara framme. När men hyr bil via en förmedligssajt, erbjuder de ofta sina egna försäkringar självriskavdrag. Kom dock ihåg, att också uthyrningsfirma har sina försäkringar som de bjuder ut då man hämtar bilen.
Man gör bäst i att hyra bilen direkt från uthyrningsfirman, då får man allt på en gång. Vi samarbetar med en lokal firma som heter Inmocoches. De har ett brett sortiment av bilar, och innehåller alltid fullständigt skydd. De har såväl nya som gamla bilar, så det finns bilar för alla behov och önskmål. Priserna är konkurrenskraftiga och servicen utmärkt. De har sitt kontor alldeles i centrum av Fuengirola, nära hamnen.
Bostädernas skick och utrustning
De bostäder vi förmedlar ägs av spanska eller finländska ägare. Skicket på bostäderna varierar. De bilder som finns av bostaden, visar bra i hurudant skick bostaden är. Spanska bostäder har rätt ofta mörk och tung inredning. Sängkläderna består för det mesta av lakan och filt. I vissa bostäder finns påslakan i finländsk smak. Köksutrustningen varierar, men allt väsentligt och nödvändigt finns tillgängligt. Många av bostäderna har luftvärmepump, men inte alla.
Under vinterhalvåret, då det är lågsäsong i Spanien, passar många bostadsägare på att renovera sina bostäder. Informationen om vem som renoverar och när, når inte oss bostadsförmedlare. Därför kan vi inte ta ansvar för eventuella renoveringar som pågår just under den tid som man har hyrt en bostad. Renoveringarna görs givetvis endast dagtid, men det kan ändå störa vistelsen eller distansjobbet.
Ifall det uppdagas någon olägenhet i bostaden, så strävar vi givetvis till att åtgärda det så fort som möjligt och att informationen om det förs vidare till ägaren. Det slutliga ansvaret bär dock bostadens ägare. Vi har inte fullmakt eller rättighet att göra något i bostaden utan bostadsägarens tillåtelse.
Köpa bostad i Spanien
Det är många som drömmer om att köpa sig en bostad i Spanien, och de här drömmarna kan alldeles bra bli verklighet. Köpprocessen i sig är rätt komplicerad, men med hjälp av en bra mäklare och enbra lokal juridisk byrå, så går det egentligen väldigt smidigt. Såväl köparen som säljaren skall ha ett juridiskt biträde till hjälp vid köpet. Då säkerställer man att allting går rätt till och att alla lov, papper och tillstånd är i skick. Via oss kan du få kontakt med pålitliga finsk- eller svenskspråkiga mäklare, samt en juridisk byrå som gör processen lätt. Och sedan kan vi förstås sköta om att din bostad blir uthyrd då när du inte själv använder den.
Niklas Björkman
Facebookissa pysyt tapahtumien tasalla. Uusimmat asunnot päivitetään viikoittain!